Tuesday, August 12, 2008

Igår blev det inget inlägg i bloggen. Detta inte på grund av lathet, vilket man skulle kunna tro. Det var faktiskt det fina lilla ovädret (Låter mycket häftigare på engelska - Thunderstorm!) som vi hade här i Sainte-Adèle som förmodligen brände modemet. Nu har vi lånat ut vår trådlösa router till andra halvan av huset och så lånar vi deras internetuppkoppling. Det är inte mer än rättvist då dom använt vårt nätverk tidigare.

Idag var första dagen på jobbet som jag verkligen trivdes. Allt började i och för sig med att jag satte mig i fel rum med fel projekt innan jag dubbelkollade schemat. Tydligen kan man flyttas mellan projekten natten före, så det var bara att lämna tillbaka NDS:en och leta reda på projektledaren för det projekt jag egentligen skulle vara på. Språktest - riktigt kul när man får peta i taskiga äversättares misstag. Ibland undrar man om de bara har använt babelfish eller någon annan "ord för ord"-översättningstjänst. Hur som helst så blir jobbet minst arton gånger roligare om man vet mer exakt´hur man ska gå till väga och jag tror inte jag kollade på klockan en enda gång och undrade varför minutvisaren tar kvartspauser med jämna mellanrum. Det var mer tvärtom. "Vad i... bara en halvtimme kvar?!"

Översättare kan kanske vara en bra backup-plan när jag är tillbaka i Moder Svea. Tydligen så får dom hutlösa mängder pengar för sina tjänster. Frågan är bara om jag är bra nog för att kunna sköta det jobbet, men har man sett vissa misstag som vi har sett här på Enzyme så verkar ju ribban inte ligga så där fasligt högt.

Efter jobbet gick Simone, Vivian och jag till posten för att kolla om vi fått några brev från banken innehållande våra alldeles sprillans nya kanadensiska bankkort. Mycket riktigt så låg dom och väntade på oss. Även ett brev från skatteverket, csn (huuuuga...) och RAMQ var adresserade till mig. Vi mötte där även Auriélle (jag byter stavning tills jag är hundra på att jag har rätt) som varit och handlat förnödenheter.

Viviane nämnde idag att man nästan bara möter Enzymemänniskor när man är ute och går. Som om de "riktiga" Sainte-Adéllianerna bara går utanför hemmet när vi Enzymare är på jobbet. Riktigt så illa är det inte, men visst är det, som jag skrev i mitt fösta inlägg, väldigt tätt med oss här på orten.

Ska väl gå och lägga mig nu. Tänkte bara avsluta med en liten bild. Ta en ordentlig titt på mannen här nedan. Jag berättar mer om honom imorgon.








Ooooh... en cliffhanger!


Ha det fint!


"Du behöver aldrig mer vara Apa!"

2 comments:

Skäggapan said...

typiskt att man ska klaga på taskiga "äversättare"... jag får börja skriva dom här inläggen lite tidigare på kvällarna tror jag...

Torvaldan said...

Hahaha! så kan det gå när man sticker ut hakan...
Elakt att lämna clifhangers. Skriver du inte ikväll så blir det jobbigt för oss nyfikna!