Monday, August 4, 2008

En apa i sagoland- Prolog

En ny dagbok då... eller blogg som det heter nu för tiden.

Här sitter jag i mitt lilla kanadensiska rum och lyssnar på David Shutrik och ska försöka komma på ett bra sätt att starta denna blogg. Jag kan ju börja med att presentera mig om det nu råkar vara så att någon som inte känner mig snubblar hit.
Jag är en 26 år gammal Skäggapa från Dalarnas urskogar som via en förstahandslägenhet i huvudstaden lämnade allt för att jobba med ett "låtsasjobb" i östra Kanada. Närmare sagt provinsen Quebec där det snackas låtsasfranska och säljs saker i behållare med udda nummer... aldrig att man skulle sälja läsk i 591ml-flaskor i gamla fina standardiseringslandet IKEA till exempel.

Sju mil nordöst om Montreal ligger ett samhälle som heter Sainte Adèle. Eller Sainte Enzyme skulle man kunna säga eftersom här i Ste-Ad kan man inte spotta utan att råka träffa någon som jobbar på Enzyme (inte för att jag har av vana att spotta på folk, men ändå). Så gör även undertecknad. Man skulle också kunna kalla det Sainte "Brant jävla backe" eller Sainte Nederbörd. Jag skulle kunna hålla på hela natten, men det ska jag inte göra.

På Enzyme spelar vi TV- och datorspel hela dagarna. Jag lovar, det är det vi lever på! Visst låter det skumt, men det är så det är. TV-spelstestare... vem kunde tro att man nånsin skulle kunna få ett sånt jobb? Ungefär som chokladprovare eller ostmästare eller nåt annat Kalle Anka-jobb. Exakt vad vi sysslar med är dock hysch-pysch. Stora pengar på spel så det är ett väldigt tight lock på.

Men allt är inte guld som glimmar. Inte än iaf. Kvar i Sverige bor för tillfället flickan i mitt liv i ett vardagsrum i Gubbängen. Den enda som kunde ha fått mig att stanna i Skandinavien när jag fick ett sånt här erbjudande. Hur som helst så har hon en flygbiljett till Kanada som gäller om lite mer än två månader. Hon ska bara ta en tur till Kina först... snacka om globetrotter. Jag brukar fråga mig själv "När fan blev vi såna där intressanta människor som reser runt jorden?". Men sen är det ju mycket som en apa inte förstår.

Det var väl lite om situationen. I morgon kommer det förhoppningsvis mer och dessutom en liten förteckning över människor som kan tänkas dyka upp i bloggen framöver.

Ha det fint!

En apa är en apa är en apa...

2 comments:

Karin said...

Härligt att du uppdaterar oss här hemma om läget. Låter som att du har det bra!

Oscar said...

Nu är jag dig på spåren, apan!