Sunday, September 21, 2008

Korrekturläsning är fegt!

Idag var jag med på min första "social club"-aktivitet. Det började klockan nio på morgonen nere vid Enzyme med att ett blandat gäng från företaget och en del familjemedlemmar trängde in sig i en gul skolbuss med ordet "SPECIAL" frampå. Sen bar det iväg 1½ timme i en buss som inte var direkt gjord för långa sträckor eller långa skandinaviska ben.
Första anhalten var en honungsfarm (i brist på bättre benämning) där vi fick en liten rundvandring.

På nollningen när jag började högskolan kommer jag ihåg en speciell lek de hade bestämt att vi nykomlingar skulle delta i. Att frakta saft och annat från person till person och till slut lägga det i en hink... tror jag det var. Det är i alla fall så bina gör sin honung. Ett bi suger i sig nektar från en blomma och tar sig sedan hem till kupan. Väl hemma så ger han nektaren till ett annat bi med tungan, som i sin tur ger det till ett annat bi med tungan och så vidare tills det hamnar i vaxkakan. Så tänk på det nästa gång du äter honung! Bara en massa socker och bisaliv.

En liten avstickare där...
Efter att vi fått mer info om livet i bikupan och fått provsmaka på olika sorters honung kom vi till det mest spännande rummet. Uppställda bord med små muggar så fick vi prova deras egna olika sorters alkoholhaltiga honungsdrickor och lönnsirapdricka. Det mesta smakade mest halvtaskig grogg, men den rena lönnsirapdrickan smakade ungfär som punsch med en eftersmak av bränt socker så en sådan flaska fick jag med mig hem till ste-ad. Dom hade tänkte ut det så smart att de bjöd oss gäster, som för övrigt inte hade ätit lunch än, på en massa alkohol för att sedan släppa ut oss i souvenirshoppen. Smart drag och jag tror nog dom sålde en massa onödigt till de flesta. Men jag köpte BARA nödvändiga saker. Spriten, chokladhonung att ha på macka och ett ljus som luktar mörk choklad... absolut nödvändigt!

När vi hade shoppat klart åkte vi vidare i vår gula buss till en pumpa- och äppelodling, för att äta sen lunch och plocka frukt (för den som ville det). Efter en Butternut Squash-lasagne för min del begav vi oss ut på fälten.
Tre äpplen fick jag med mig... tror inte att jag äter särskillt mycket mer, och ska jag ha en pumpa så köper jag den nog närmre halloween mest för att skära mönster i den.

Jag tänkte lägga några bilder från dagen, men jag fastnade på Facebook med att kolla gamla bekanta och förundras över hur vuxna alla är, och sen ville inte datorn känna av mobilen riktigt så jag skjuter upp det på morgondagen. Ny arbetsvecka i morgon. Jag borde sova nu

Ha det fint!

Apa, gör det goda godare!

4 comments:

Torvaldan said...

Kan ordet du söker vara biodling? Honungsfarm låter ju iofs ganska trevligt.
Har för mig att under nämnda saftlek hånglade vi för första gången helt inofficiellt. Till och med i sån grad att vi själva inte visste om det då :P

Skäggapan said...

Biodling var det ja. :) Tack sa mycket.

Tankte skriva nat om att det var foersta gangen vi utbytte saliv med varandra, men det kaendes lite plumpt. Jag gillade det till o med under dom foeruttsaettningarna, men det aer vael inget man erkaenner i ett sant laege, :)

Anonymous said...

Katter är ju jättebra djur! Vad har du emot de små liven?

Anonymous said...

Då är jag med! Ja, är man allergisk mot de små krakarna så är det ju inte så kul.