Sunday, January 4, 2009

Början på det nya året.

Första inlägget 2009 och sista kvällen innan julledigheten är över. Att se 24:redemption nyss gjorde mig inte mindre deprimerad även om det var bra. Spännande men det kändes avhugget och lite förutsägbart på sina ställen.

Det är väl dags att hoppa tillbaka lite i tiden. Både jag och MLI har nog skjutit upp att skriva om nyårsafton i hopp att den andra skulle skriva i sin blogg så att det bara var att länka dit istället för att dra hela händelseförloppet. Eftersom jag har använt det fula tricket mest så är det väl inte mer än rätt att jag drar det.

Nyårsafton tillbringades alltså i Montreal. Vi hade bokat ett dubbelrum mitt i gamla stan, samma gata som "Les 3 Brasseurs" (som vi har ett gott öga till på grund av deras egna öl vettiga priser och god mat) och det torg där vi planerat att vara på tolvslaget.
Efter att ha hittat parkering till Fårrden och gjort oss hemmastadda i nordamerikas golvknarrigaste rum på hostelet tog vi oss till "Les 3 Brasseurs" för att grunda med en burgare tillsammans med finska Kikka. Hon var tydligen väldigt bakfull så hennes burgare blev liggande medans hälften av stripsen försvann i en mystisk incident som inte alls har med en hungrig apa att göra. De har verkligen god mat på "Les 3 Brasseurs"...

När det var grundat och klart begav vi oss till Lars och Hectors lya en bit längre ut för att ta lite drinkar och snacka skit. Tiden rann snabbt iväg och medan norrmannen och spanjoren var alldeles för rädda för kylan (som verkligen var bitande) lunsade vi tre andra mot tunnelbanestationen. För att hinna in till torget i tid vände vi dock vid tunnelbaneperrongen och tog en taxi. Jag visste inte innan att jag brydde mig så mycket men humöret störtdök verkligen när jag trodde att vi skulle få ringa in 2009 i en taxi. I vanliga fall är jag väldigt laidback när det gäller det mesta men det här var tydligen en öm punkt. Bäst att skriva upp det så att jag kommer ihåg det tills nästa år.

Vi hann dock fram till torget med fyra minuter till godo så vi begav oss in i massan och stampade och dansade till ett trevligt folkmusikaktigt band som jag tyvärr glömt namnet på. MLI öppnade det mousserande så att vi han smaka lite innan tolvslaget. Mitt i villervallan och den kollektiva nyårsglädjen efter tolvslaget såg jag någonting som såg väldigt mycket ut som en svensk flagga på en mössa inte långt från där vi befann oss. MLI som var i högform skuttade fram och frågade om gänget var svenskt men det var de inte. Några hade dock varit i Sverige och hade en vän (som inte var där vad jag vet) som gift sig med en finska.

När det var dags att dra vidare så tog Kikka sig hemåt för att ta hand om sig själv och sin baksmälla och jag och MLI följde gänget till "Le Deux Pierrots" som låg på vår gata passande nog. En lååång garderrobskö, en sönderskålad flaska några öl och dubbel så många shots mot vad jag trodde att jag beställt var klockan tre (stängningsdags) och det var god tid att hitta ett nytt ställe. Efter en liten promenad och konstaterande att Montreals snabbmatsställen inte hade någon större aning om hur mycket man kan tjäna på fyllemat under nyårsnatten. Inte ett enda ställe hittade vi som var öppet så då gick vi hem istället.

Dagen efter mådde jag prima och MLI den raka motsatsen. Jag lyckades till slut dra ut henne för att käka lunch och ta en stelfrusen promenad. Tidig kväll gick vi och såg "The Spirit" på en biograf på St-Catherine Street. Sen kväll tillbringades läsandes hemma på hostelet. Avslappnande och skönt.

Andra januari hann vi se ännu en film innan vi begav oss hemåt mot bergsbyn. IMAX denna gång. "The Day The Earth Stood Still" hade irriterande många hål och brister men tack vare STOR skärm och mäktigt ljudsystem var den sevärd.

Igår gick MLI ut med Kikka medan jag åkte och hämtade Sara på flygplatsen. Det är inte så ofta jag är ensam hemma längre så det var skönt till en början men efter några timmar blev det ganska tråkigt. Dessutom så är det zombieskjutarspel som jag roat mig med på sista tiden en helt annan sak när man är ensam hemma och ser skumma reflektioner i fönstret vid datorn.

Så var jag tillbaka där jag började och det är lika bra jag slutar. Jag fryser och ett varmt bad är ett bra sätt att avrunda julledigheten på.

Ha det fint!

Alla goda ting är Apa!

No comments: