Sunday, September 27, 2009

Hur gammal var du nu igen sa du?

Igår var två utflyttade dalmasar på öl och Whiskeymässa (eller Whisky som skottarna stavar det) vid Nacka Strand. Det var tur att älsklingen lovat att jag skulle få ta det på sambokontot (vad som helst för att få ut honom bland folk ibland, eller hur?) för pengarna rann snabbt iväg. Både jag och Munther hade villfarelsen att det bara var att betala tvåhundra spänn i inträde och att man sen i godan to kunde gå runt med sitt glas och prova allt helt gratis, men så var så klart inte fallet. Istället fick man köpa sig drickat till "reducerat pris". När vi dock var där inne bland svettiga mässbesökare som förmodligen trott samma sak som vi och alla fint uppställda flaskor och liv och larm så fick pengarna ett helt annat värde.
Vi fick testat en hel del spännande, ett antal öl från alla världens hörn och skotsk, japansk och till och med indisk whiskey. Vad jag inte provade dock var de spännande julölen med namn som Santa's Butt, Reindeer's Revolt och Insanely/Criminally/Very Bad Elf.

Mässans segrare blev en skotte vid namn Oban och faktiskt indiern vid namn Amrut som överraskade väldigt positivt. Det blir nog att specialbeställa den sistnämnda på systemet någon gång framöver när jag tjänar egna pengar.

Mässans bottennapp? Ett halvt glas blåbärsöl med eftersmak av veteöl (blägh) som den otrevliga mässmannen påpekade inte var veteöl, serverad på en lutande bardisk för sextio spänn. Två besvikna dalmasar masade sig ganska snabbt därifrån.

När vi väl tagit en tokdyr nachotallrik begav vi oss in till slussen och gick sedan till Kelly's. Inte så mycket av spänning hände väl där. Munther blev övertygad av en man med ansiktstatuering att han ville köpa en ny öl till en tjej då han råkade peta till hennes flaska så en del av den gyllene vätskan hamnade på bordet. Vi kollade lite på fotboll. Jag lånade ut min mobil till en norrlänning.

Det där med mobilen förresten. Efter ett tag fick jag ett sms, antagligen från den person som norrlänningen försökt få kontakt med och lite rund under fötterna som jag var beslutade jag mig för att svara på meddelandet och denna "konversation" utspelade sig:

Norrläningens Kompis (NK): Tjena! Jag möter upp ****** en stund, typ en timme. Men kan va på hotellet vid 3.

Jag (Apa): Schyssta bananer. Jag tar mig några jäger så länge och softar med Akalla-kidsen. Grymt softa snubbar.

NK: Trevligt! Ses på hotellet då. Du har väl nyckel?

Apa: Den spelade jag bort på black jacken, men jag tror nog att receptionisten har ett gott öga till mig.Annars får jag väl hitta en "bortamatch" så hörs vi imorrn.

NK: Haha härligt! Ta en bortamatch du. Men vi ska checka ut kl 12 bara.

Det var först i efterhand som jag började känna mig lite skyldig, men vad kunde jag göra? Jag såg inte norrlänningen nånstans så det var inte som om jag kunde ha gett honom informationen och förhoppningsvis gick han tillbaka till deras hotell (med nyckel i fickan) när han blev trött. Men ändå... hoppas inte jag förstörde någons kväll. (och sen skrev om det i min blogg)
Förhoppningsvis så tar dom det som en bra historia att berätta för folk framöver, och struntar i att ringa upp mig och ställa mig till svars. Vad ska jag då säga liksom? "Förlåt, men jag hade druckit whiskey och tror ibland att jag är roligare än vad jag är"?

Kvällen avslutades med hämtdonk på t-baneperrongen innan hemåk.

Förresten bara 22½ timme kvar till födelsedagen nu. En riktig lurig en i år. Den har verkligen smugit sig på från ingenstans!

Ha det fint!

"Authority is the Apa of violence!"

No comments: