Monday, January 18, 2010

Medelålders moderskänslor.

I helgen har vi haft besök från Karlstad. I lördags var Torvaldarna (MLI och bror med tilhörande bror-kompis) ute och åkte skidor medan jag tog igen mig efter min vecka med tidiga mornar. (tjöt tjöt, jag ska inte nämna dom igen) och under kvällen var det älsklingens tur att stanna hemma och ta det lugnt när tre grabbar tog sig till Laserdome. Det är alltid kul att springa runt och skjuta laser på folk, och det är nästan lite synd att man tar sig dit så sällan. Då är det schysst med en "ursäkt" att gå dit.
Det visade sig att jag tydligen är medelålders. En yngre kille försökte förklara uppbyggnaden av de lag som skulle mötas, och jag, David och Alex (gymnasieålder på mina två kompanjoner) blev beskrivna ungefär så här (fast på elvaåringsspråk): "Tre vuxna varav en medelålders".
När han fortsatte visade det sig att medelåldern tydligen ligger mellan 16 och 25 år nu för tiden, så jag antar att det var något av en komplimang.

Början på gårdagen tillbringades på IKEA. Något stressat blev det men vi fick i alla fall med oss lite galgar, skärbrädor och en ny fin tvättkorg i flätad näver. Brådskan berodde på att vi vid tvåtiden hade visning av vår lägenhet för 40 inbjudna intressenter. Apropå det här med att sätta betyg på sitt eget liv så blir det ju lite som att någon annan sätter poäng på ens hem, det här med visning. Det dök väl upp runt sex intresserade "element" (ett "element" varandes en intresserad person/grupp). Även idag dök det upp ett intresserat par. Jag nämnde att de hade fel dag, men då jag inte är den som är den så lät jag de ändå komma in och kolla läget. (De hade ju trots allt rest ända till "världens ände"). Mannen pratade knagglig svenska/okej engelska om vartannat och kvinnan sa inte så mycket över huvud taget, utan mumlade mest.
När man tänker på att någon av de som var på visning möjligtvis ska bedriva sitt liv i VÅR lägenhet får jag en ganska skum känsla. Det är lite som moderskänslor för lägenheten. Vi var ju trots allt dess första innehavare, och man vill ju inte se att vem som helst flyttar in. Jag antar dock att vi är rätt maktlösa när det gäller val av ny boende, även om jag har "favoriter" bland de som var på besök.

Idag var jag bort till Skarpnäck och lirade PS3, vilket var en mycket trevlig avrundning på min tredagarshelg. Imorgon börjar jag tidigt än en gång då jag blev tillfrågad att byta ut en 12-20-jour mot en förmiddag och jag är inte den som sätter mig på tvären även om det hade varit skönt att sova ut en extra dag innan första nattpasset efterföljande dag. Jag tänker så att om jag är medgörlig nu så är det lättare att få igenom framtida önskemål. Man kan ju i alla fall hoppas att så kommer vara fallet.

Ha det fint!

No comments: