Tuesday, January 12, 2010

Personlig utveckling.

Idag började jag snortidigt med att passåka ut till Tumba av alla ställen. Väl där insåg jag vad första halvan av arbetsdagen innebar för mig. Ett så kallat insatståg och inte vilket insatståg som helst. För första gången sen jag började åka själv fick jag idag ratta dörrarna på en så kallad X10. Lite nervös var det allt då det är mer att hålla reda på och lättare att klanta sig någonstans, men det gick som en klocka. Ännu en jobbgrej avdramatiserad!

Hur går det med listan då?
Häromdagen tänkte jag ta tag i #9. "Utvidga nutidsorienteringen till att innefatta fler viktigheter och lite mindre trivialiteter." och läste en tidning lite mer ingående. Efter att ha lusläst om mord, kris, mobbing, beskjutna fotbollsspelare och annat angeläget fick jag en bitter eftersmak av att hela världen är full av idioter... kanske inte det som var poängen med det hela. Denna känsla höll i sig resten av dagen tills det var dags att åka hem vid tjugo över två på natten. Nere i tunnelbanan befann sig ett gäng förfriskade ungdomar och några jackbärare som jag sedan tidigare beundrat: folk från "Lugna Gatan" redde upp en situation som om den hade fått fortgå lätt hade kunnat sluta illa. Nu hann det aldrig bli någon stor grej och de inblandade var nog i efterhand glada att någon hade klivit emellan. Slutet på det hela fick jag i och för sig inte se då mitt tåg kom precis då och jag inte gärna ville vänta en halvtimme på nästa.
Ett litet hopp om mänskligheten hann dock tändas.

Så var det angående #2. "Lista ut vad jag vill göra med livet, och inför nästa nyår måste jag vara närmare målet." Jag har kommit in på en distanskurs i engelska grammatik och översättning som jag borde kunna plugga på tågen så länge det inte händer nånting oväntat (ta i trä). Kurslitteraturen är precis beställd och kontot är nästan 800kr tunnare. Men det är sånt man får ta och det är inte som om jag är för fattig för tillfället. Det är ju lika bra att använda pluringarna till något fortbildande för en gångs skull.
Vart ska det hela leda så småningom och hur långt tar det att komma dit? Det är en annan historia utan färdig kapitelindelning så det får jag ta någon annan gång!

Ha det fint!

3 comments:

Cecla said...

HAhah.. kul med järnvägssidan! det va nå nytt för mig :)
Hur många poäng får du för kursen nu då? Eller ska poängen räknas mer när sådant avslutas ;)

Skäggapan said...

Anmälan till kursen måste ju bara det vara en garanterad poäng. :) Sen får vi se hur långt det leder.

LISBETH said...

Ja du Kalle nog skulle jag vilja läsa om positiva nyheter i tidningarna och även se på TV. Att vakna med några glada nyheter skulle lätta upp hela dagen. Om alla tar sig för och säger något trevligt till någon man möter eller varför inte bara ett leende. Det kanske skulle ge ringar på vattnet och sprida sig längre än vi kunnat ana.