Wednesday, January 6, 2010

Nytt decennium, nytt liv!

Så var det nytt decennium då och det är dags att bli en bättre människa och fundera på vad man befinner sig när det nästa gång beger sig. Kanske inte så mycket nästa decennium då mycket händer på tio år, men nästa år kan man i alla fall ha ett litet hum om i alla fall.
Jag har aldrig varit någon som har hållit några direkta nyårslöften, men tänkte i ett tillstånd av tråk på tåget (innan jag med hjälp av Per Nilsson återinfördes i storheten med fenomenet pocketbok, men det är en annan historia) att det ska bli lite ändring på det. För att göra det lite mer intressant ska jag (om jag kommer ihåg) i slutet av 2010 betygsätta mig själv på hur bra jag har skött mina nya löften.
Hur ska då detta gå till? Jo, jag har slagit på stort och skrivit tio löften. Dessa löften ska jag sen vid återblick på 2010 ge mig själv betyg på från 0-5 beroende på hur väl jag skött mig, En svårnådd maxpoäng på 50 med andra ord.

Här har vi då mina tio steg mot att bli en bättre människa på ett år:

Nyårslöften 2010

1. Skapa 10 kompletta verk. (inga halvfabrikat eller "work in progress")
Musik, text, bild eller något annat. Jag har blivit för lat med skapandet helt enkelt!

2. Lista ut vad jag vill göra med livet, och inför nästa nyår måste jag vara närmare målet.
Har ett bra jobb, men att inte röra sig framåt är ju som att stå still... typ.

3. Börja spela gitarr igen.
Har spelat gitarr till och från (från) i snart åtta år och kan väl huvudackorden hjälpligt. Det är inte acceptabelt helt enkelt!

4. Hitta en träningsform som funkar (för mig).
Inte så mycket en reaktion på ölmagen som en önskan för ett högre allmänt välbefinnande. När fick jag gubbkagge egentligen?

5. Decimera intaget av sötsaker.
Se ovan!

6. Våga vara rakare och ärligare.
"Jaså, du tycker att SD har en rak och ärlig politik... ja du har en poäng..."

7. Engagera mig mer i människors angelägenheter.
"Jag tycker det är jätteintressant med dina historier och... oooh, en BLÅ bil!"

8. Anstränga mig för att i alla fall bli bekant med nya kollegor och/eller nya grannar.
Jag är inte världens socialt begåvade person och vill ha lite ändring, eller i alla fall hitta fler människor som jag inte känner att det är en ansträngning att umgås med.

9. Utvidga nutidsorienteringen till att innefatta fler viktigheter och lite mindre trivialiteter.
Ett steg mot att vara lite mindre av ett barn och det kan också vara till hjälp i löfte 7 och 8 att vara lite mer informerad om diverse samhällsangelägenheter.

10. Skaffa en full-HD LED-TV
Behöver väl egentligen inte någon ytterligare förklaring.

Där har vi listan! Så... hur nära 50 kan jag komma? Det visar sig antar jag.

Ha det fint!

2 comments:

Torvaldan said...

Jag tror på 50p. Lätt! :)

Cecla said...

Heheh, avancerat med poängsystem! :D
fast kasnke lättast att hålla koll på nyårslöftena då ;)
Jag väntar med spänning på resultatet :) Hejja hejja!!