Saturday, October 17, 2009

Russinkryss efter fyra.

Natten mellan 14-15 oktober tillbringades på en finlandsfärja. "Mittiveckan-" eller "Pensionärskryssning" som man skulle kunna säga. Båda jag och älsklingen visste i alla fall vad vi hade gett in oss på och hade siktet inställt på de tre huvudpunkterna; skaldjur, taxfree och spa! Ingen av dess punkter krävde särskilt mycket sällskap av andra bekanta vilket uppskattades på sätt och vis då vi just denna natt firade att vi varit "officiellt" ihop i fyra år och inte bara "Upptagna singlar" som det var ett tag innan vi riktigt vågade sätta en vettig definition på det.
Om man ska vara torr och matematisk så ligger det på ungefär 14% av min hittills ihopsamlade levnadstid. Jeg vet inte varför jag räknar livet i procent, men jag tycker att det är ett lite spännande sätt att får lite perspektiv. Man kanske skulle ha blivit matematiker...?

När vi kom på båten så fick vi reda på genom den halvtaskigt inställda intercomen att avgången blev senarelagd för våran högsta möjliga bekvämlighet. Med andra ord blåste det nåt så fruktansvärt där ute på stora sjön att de inte vågade lämna hamnen riktigt än av rädsla för at behöva ta hand om krossade spritflaskor i taxfreen och sjösjukespyor illa valda ställen på båten. Det uppskattades i och för sig, men det kändes konstigt att gå till Tax Freen med Gröna Lund utanför hyttfönstret. Resten av resan märkte i alla fall inte jag av några vågor som störde, annat än kanske lite gung vid läggdags men inte alls så illa som befarat.

Skaldjursplatån var STOR och god, Tax Freen höll vad den lovade (fullt barskåp hemma nu) spat var mysigt och jag fick till och med imponera på Tony Irving med min fabulösa discodans (eller så försökte han bara kväva en nysning, svårt att riktigt veta). Tony Irving förresten? Jo, han var med på båten och höll i en show i stil med "Ta upp folk som inte kan dansa på scenen och var lite charmigt oförskämd", och jag och MLI blev uppdragna på scenen trots att vi gjorde vad vi kunde för att smälta in bland resten av resenärerna vilka i alla fall hade 25 års försprång på oss. (ungefär 90% om man ska ta fram matematiken igen) Det hela bestod i en slags danstävling där vi efter ett antal felsteg, fotklivningar och småkrockar med övriga par kunde lämna scenen med en tredjeplats och två lådor Toffifee i bagaget.

Slutsats: En lyckad och mysig kryssning.

Så var det en annan liten detalj också som det är bäst att jag inte glömmer: Jag har fått jobb.

Ha det fint!

"Y M C Apa!"

2 comments:

LISBETH said...

Grattis!

Cecla said...

WOhoooo!!! :D
fantastiskt!! jobb är bra :)
Men vet inte om enmysig kryssning ändå toppar ;) (när man vet om jobbsituation o inte behöver grubbla över sånt)
massa grattis! (även om jag tvivlar på att det kommer va lika kul som sj ;))