Saturday, April 17, 2010

Alla dessa möten.

Förra inlägget var mitt tvåhundrade. Bara sådär , inga krusiduller och inget kalasfirande med kanonfina jubileumserbjudanden. Det bara smög förbi. Tvåhundrade är förresten mindre av ett ord än tvålundrade... enligt rättstavningen i Firefox.

Sen senast ja. Det har hänt en del som vanligt, och som vanligt kommer jag aldrig för mig att skriva om det i god tid. Men nu får det vara slut på det här! Ursäktandet alltså, inte senskrivandet.
Jag har upptäck Skärholmens Galleria SKHLM efter att jag och sambon hyrde bil i närheten för att hämta en grym fåtölj som vi köpte på blocket av en tjej i Sollentuna. Nu står den där och är alldeles inbjudande. Nu är det inte bara ljusterapi där ute, utan nu kan man sitta riktigt skönt också.

Åter till SKHLM. Någon dag senare åkte jag dit igen för att bekanta mig lite med stället (och för att kolla priser på TV och PS3-spel). Det må jag säga, på Expert i SKHLM kunde dom konsten att ställa in bilden på HDTV. I vanliga fall ser allting lite halvgrötigt tråkigt och oplånboksflirtande ut och man undrar hur de har tänkt att locka folk som vill ha TV och som med största säkerhet vill ha den med bäst bild, men där inne blev jag sugen på att köpa med mig ett antal av demoexen bara för sakens skull. Det gjorde jag inte dock, för det här med att göra en deal kunde dom inte alls. Jag kollade med en säljare om dom hade nån Samsung 40tums LED från 6-serien som jag och MLI så smått bestämt oss för att införskaffa då den ligger precis under 10k-sträcket utan att kompromissa med vad vi behöver och så är den i alldeles lagom storlek.
Sa jag under 10k? Vad tokigt av mig... på expert kostar den ju 13k! Säljaren gjorde ett missriktat försök att deala genom att erbjuda TVn för 12k om jag samtidigt band upp mig på digital-TV. jag ursäktade mig så smidigt som möjligt och sa att jag skulle ta upp det med sambon och gick sedan därifrån för att inte återvända.
Spelpriser kollade jag också, och när jag stod där i godan ro och bläddrade bland begagnade titlar (vem köper egentligen mer än nån enstaka titel på ockerfullpris?) när en man, några år yngre än jag, med kutrygg och moppemusche och tillhörande instängd odör började fråga mig om spelråd rakt upp och ner och visade stolt upp en mycket speciell specialutgåva av ett nytt spel som han var mycket stolt över och bara ville kolla vad han skulle kunna få om han bytte in det. "Men det skulle jag aldrig göra! Rapture edition går typ inte att få tag på längre!"
Själv är jag inte nån fanatisk specialutgåve-entusiast men nog förstod jag att han höll i en riktig dyrgrip.
Sen förklarade han att han behövde många spel, för han skulle till Turkiet och hans mage tål inte värmen så han tänkte först stanna inomhus nån vecka och bara spela spel (tills kroppen acklimatiserat sig förmodar jag). Det slutade med att jag halvt om halvt tipsade om ett spel jag testade i en halvtimme under min tid i Kanada som han i praktiken redan stod och höll i. Han tackade för hjälpen och bad om ursäkt för att han hade stört. Ingen fara alls sa jag, och tyckte det samtidigt.
Hellre en försynt och trevlig, moppemuschig, kutryggig ung man med turkiskt påbrå och halvtaskig hy än någon överförfriskad gaphals med de enda sanna sanningarna i bagaget, eller en sån där försäljare som står mitt i galleriagången och kastar ut krokar och går igenom försäljningens A och O för att ha råd till brödfödan. (vilket jag sedan i min oförmögenhet att säga nej och fortsätta gå fastnade med en stund efter det trevliga mötet).

Jag har även börjat intervallträna så smått. Snabb promenad och jogging. Jag kunde inta ha valt en bättre vecka att börja, med det fantastiska vädret som varit. Om åtta veckor ska jag tydligen kunna springa fem kilometer oavbrutet. Det är i alla fall vad snubben i min Ipod säger till mig.

Idag var det då till slut tentamen i "Engelska Grammatik och Översättning" på Stockholms Universitet. (men kursen i regi av Högskolan i Halmstad)
Hur det gick? Ja, inte blir det något VG, men just nu är det mest skönt att inte ha det hängande över sig, så får jag väl se om jag måste göra om tentan eller så. Nu kan jag verkligen slacka på jobbet. Sorgligt? Kanske om ett tag men just nu är det fruktansvärt skönt.

Apropå jobb så rullade vi precis från Märsta. Dags att bli lite professionell och duktig, men inte tänka på "word clauses", "modal auxilliary verbs" och "indirect object".

Ha det fint!

1 comment:

Anonymous said...

I natt kommer vi på GamerKväll att dela ut massvis med spel och DLC-koder till Xbox 360, PC, Mac, iPhone och PS3. GOD JUL!
http://gamerkvall.blogg.se